קידום אתרים במנועי חיפוש, הוא אולי התחום התוסס ביותר כיום ברשת האינטרנט. בשנים האחרונות הפך תחום קידום האתרים לצורת הפרסום הנדרשת ביותר כיום ברשת האינטרנט, או במילים אחרות צורת השיווק של אתרי אינטרנט ואף שירותים באינטרנט ומחוצה לו. במאמר הקרוב נסביר כיצד מבצעים קידום אתרים במנועי חיפוש בצורה הפשוטה ביותר, כך שבתור בעל אתר גם אם אין בידך את הניסיון תוכל לקדם בעצמך את אתרך במנועי החיפוש ללא כל בעיה.
אך קודם כל נשאלת השאלה: "מה הוא קידום אתרים במנועי חיפוש?" נניח כי יש בבעלותך אתר בתחום "משחקי פלאש" , קידום אתרים בתחום "משחקי פלאש" פירושו שכאשר אדם יחפש במנוע החיפוש את הביטוי "משחקי פלאש" אתרך יופיע כמה שיותר גבוהה כך שהסיכוי שהגולש יפגש עם אתרך גדל יותר ויותר, ככל שתופיע לפני אתרים אחרים בתחום, דבר זה רלוונטי גם לגבי מילות חיפוש אחרות כגון "משחקים לילדים", "משחקי פלאש ודפדפן" וכו'. רבים מקדמים יותר מביטוי חיפוש אחד בו זמנית לכל אתר.
נתחיל מנקודת המוצא, יש בבעלותך דומיין לאתר (כתובת כמו www.webist.co.il לדוגמה), יש לך גם שרת אחסון לאתר, האתר כבר עלה לרשת אך אתרך זקוק לכמה "שיפוצים" כדי להיות מוכן עבור קידום אתרים. חלק מחברות בניית האתרים ברשת מבצעות פעולות אלו עוד בעבודה על בניית האתר (בהתאם לבקשת הלקוח) אך לא תמיד. כל מה שנותר לך כעט הוא לעקוף את המתחרים ולהופיע לפניהם בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש, נשמע פשוט לא?. בעצם כאשר הגולש יחפש את אחד מהביטויים הקשורים באתר שלך ("חברה לבניית אתרים" לדוגמה) אותם החלטת לקדם הוא יצפה באתרך לפני האתרים המתחרים, כך אתה משיג יותר חשיפה ויותר גולשים מהמתחרים שלך בתחום. חשיפה זו יכולה בהמשך להפוך לכסף בדרכים מסוימות.
[toc]
כיצד מגיעים למקום הראשון בתוצאות החיפוש ?
ראשית, יש להבין כי מבנה האתר, קוד האתר ותוכן האתר זקוקים לשינוי מיידי ודחוף שיותאם היטב לקידום האתר שלך במנועי החיפוש. כך בעצם שהאתר לא יהיה סתם "פרצוף יפה" (עיצוב האתר) אלא גם אתר בעל תוכן רלוונטי שמושך לא רק את הגולש אלא גם את מנועי החיפוש ובראשם גוגל שלא פעם פירסם את אהבתו לתוכן איכותי ורלוונטי. בעצם, בסריקות הבאות שיבצעו מנועי החיפוש באתרך הם יגלו שהוא מכיל תוכן טוב יותר מהמתחרים וימקמו אותו במיקום גבוה יותר מאתרים אחרים בתחום, בהתאם לרמתם ועל פי קריטריונים רבים בעזרתם מחושב האתר ואיכותו, יתרון אדיר הוא כי לא תמיד מקדמי האתרים מתייחסים לכל הקריטריונים ו"מזניחים" באופן מלא או חלקי את רוב הקריטריונים.
השינוי הראשון – בחירת הביטויים הרלוונטים ביותר
בתחילה, יש לבדוק היטב אלו הם הביטויים הרלוונטיים ביותר אותם נקדם בגוגל, אנו צריכים לדעת מה הוא אופי הגולשים ומה הם בעיקר מחפשים, כך נוכל לדעת בדיוק אילו ביטויים כדאי לנו לקדם ולהתמקד עליהם בזמן קידום האתר. שימו לב כי אם תנסו לקדם מספר רב של ביטויים לא תוכלו להתרכז בעיקר, אם תקדמו כמה ביטויים עיקריים תוכלו למקד את כל הכח בהם ולהצליח יותר ולכן יש להתמקד ב-2-3 ביטויים עיקריים ועוד 2-3 ביטויים משניים עליהם נעבוד פחות. תחומים מישניים אלו צריכים להיות פחות "תחרותיים" ו"קשים" לקידום.
כדי לבחור את הביטויים הנכונים עבור האתר יש לנתח את הסטטיסטיקה של האתר. מניין הגולשים מגיעים? מה הם מחפשים בגוגל שמוביל אותם לאתרכם? באילו עמודים הם מבקרים בעיקר? כל אלו נוכל לקבל באמצעות כלי הנקרא גוגל אנליטיקס המספק מידע מפורט על תנועת הגולשים באתר. לאחר סריקה נכונה של תנועת הגולש באתר ואופי הגולש, נוכל לתכנן היטב על אילו מילים נתמקד ועל אילו לא. לעיתים לא כדאי לנסות בכלל לקדם תחום קשה במיוחד.
השינוי השני – אופטימיזציה של קוד האתר – התאמתו לקידום
קוד האתר חייב לעבור שינויים כדי להתאים לאהבתם הגדולה של מנועי החיפוש, החל מתגי ה-Title של האתר ועד לתגי ה-Alt בתמונות המופיעות בכל עמוד ועמוד באתר, כל פרט קטן משנה את התמונה כולה, ניגע כאן בכמה פרטים קטנים עליהם מנועי החיפוש שמים את עיקר הדגש:
• כותרת – Title : הכנסת הביטוי העיקרי של האתר, לא יותר מ60 אותיות והכי חשוב כותרת עמוד שונה לכל עמוד ועמוד באתר, למעשה כאן גוגל מתחיל לסרוק את האתר, אז למה לא להתחיל בטוב?
• תגי Meta : תגי המטה הם התגים בהם אנו מסבירים למנועי החיפוש מה הוא נושא האתר, מה הם מילות המפתח ואפילו תיאור קטן על נושא האתר. חשוב להכניס בתיאור את מילות מפתח עיקריות, וגם כן לרשום תיאור מושך כדי שהגולשים הקוראים תיאור זה בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש יימשכו לטקסט שכתבתם ויחליטו כי אתרכם רלוונטי עבורם.
• שימוש בכותרות : שימוש בכותרת אחת גדולה (H1) ובכותרות קטנות (H2) לאורך הטקסט ובהם ביטויי מפתח עיקריים זהו אחד הדברים המושכים ביותר את מנועי החיפוש ומסביר להם שהטקסט מדבר על נושא מסויים, להלן הביטוי המקודם.
• הדגשות B U I : הדגשות אלו – בולט, נטוי וקו תחתון. אלו ההדגשות הניתנות בטקסט, השתדלו להשתמש בכל אחת מהן לפחות פעם אחת בטקסט, ההדגשה העיקרית ביותר היא "בולט" . ההדגשות בעצם מסבירות למנוע החיפוש מה הוא נושא האתר ומה עיקר הדברים. אסור להשתמש יותר מדיי בהבלטות אחרת מנועי החיפוש יבינו כי יד אדם מנסה להכשילם.
• קישורים : קישורים יוצאים לאתרים רלוונטים, קישורים בגוף העמוד לעמודים רלוונטיים בתוך האתר, קישורים מהביטוי המקודם, קישורים נכנסים מאתרים אחרים מהתחום המקודם, קישורי תמונה עם תגי ALT. אך לא יותר מ-100 קישורים בעמוד יהפכו את העמוד לרלוונטי ואהוב ע"י מנועי החיפוש. למעשה מה שנדרש הוא אפשרות ניווט בתוך האתר בעזרת כפתורים ותפריטים מהירים.
• טקסט : לפחות 150 מילים בעמוד יצרו עבור מנועי החיפוש הרגשה של אתר רווי תוכן. נסו להשתמש בכמות של כ4-5 אחוז מהטקסט בו מופיעות מילות מפתח (על כל מאה מילים 4-5 פעמים לרשום את הביטוי המקודם), צפיפות מילות מפתח, סדר המילים ומיקום המילים בטקסט יובילו את מנועי החיפוש להעדיף את התוכן שלכם על תוכן מאתר מתחרה. יש לשמור על עדכון עקבי של התוכן, אחרת מנועי החיפוש יבינו כי קיים אתר חלש שאינו מתעדכן ואינו רלוונטי לגולש.
• כתובת האתר : יכולה לעיתים להופיע גם בעברית ולעזור רבות לקידום האתר. פרמטר חשוב מאוד. בקידום בישראל העדיפות היא לאתרים עם סיומת IL כגון: co.il או org.il וכו'.
תוכן האתר
תוכן האתר מספק לגולשים את המידע, בעצם הם מגיעים לאתר כדי לקבל מידע מסוים. גם אם אתם מספרים משהו, מוכרים משהו, מציגים איזה מוצר או כל דבר אחר, עליכם לכתוב לגולש, לגרום לגולש להבין את מטרת האתר, איך הכל עובד, אם זה שירות מסויים אז מה הוא מקבל בדיוק משירות זה. בעצם כתיבת התוכן היא לב האתר ומספקת את המגע בין בעל האתר לגולש, כאן אתה יכול "לקנות את הגולש".
מנועי החיפוש לא פוסחים על פרמטר עיקרי זה בקידום אתרים באינטרנט ודורשים אתרים עם תוכן, למעשה אתר עם תוכן איכותי ורלוונטי יותר יופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש לעומת אתר בו יש פחות תוכן רלוונטי לנושא.
לא לשכוח, עדכון האתר ועדכון התוכן, בעיקר עדכון עמודים עיקריים באתר כדי לשמור עליו רענן וחדש כל הזמן. מנועי החיפוש ובעיקר גוגל אוהבים אתרים המתעדכנים ומתחדשים בדיוק כמו שהגולש אוהב, אתר שלא יתעדכן יעוף לאט לאט מתוצאות החיפוש וידרדר למקומות נמוכים, הוא פשוט כבר לא רלוונטי ככל שעובר הזמן והאתר איננו מתעדכן.
בניית קישורים
גוגל פרסמה בעבר את מדד ה-PR (PageRank) שלה שבעצם מודד את כמות ואיכות הקישורים הנכנסים לאתר. תהליך בניית הקישורים הינו תהליך ארוך בו אתם זקוקים להשיג כמה שיותר קישורים מאתרים אחרים, העדיפות היא לאתרים מהתחום, למרות הקושי שבהשגת קישורים אלו.
נניח וגוגל יסרוק ויגלה כי 100 אתרים מאותו התחום מקשרים אל אתרכם, הוא יבין מיד כי אתרכם רציני וחשוב וימקם את אתרכם במיקום גבוה יותר, לא סתם מאה אתרים מובילים אליכם, אתם בטח רלוונטיים מאוד בתחום לא? כך גוגל עובד, הוא מקבל אינפורמציה מאתרים אחרים עליכם למעשה.
מבנה האתר וההיררכיה בתוכו
שלב חשוב מאוד בתחום קידום אתרים הוא סידור ואירגון מחדש של מבנה האתר וההיררכיה של העמודים בתוכו. מעין פירמידה שבראשה ממוקם דף הבית, ממנו מסתעפים כמה עמודים ומהם עוד כמה עמודים (תלוי בגודל האתר). בעצם כמה שהעמוד ממוקם יותר קרוב לדף הבית בהיררכית האתר, כך אותו דף נחשב כיותר רלוונטי במנועי החיפוש. בצורה זו נמקם קישורים בדף הבית ישירות אל דפים רלוונטיים באתר כגון מאמרים איכותיים או דפים עיקריים.
הסדר הטוב ביותר הוא כשדף הבית מוביל אל כמה עמודים עיקריים כאשר מכל עמוד עיקרי שכזה מסתעפים עוד כמה עמודים פחות עיקריים, מבנה אחיד ומסודר עבור מנועי החיפוש מוביל לתשומת לב גדולה יותר של מנועי החיפוש לאתר ולתנועה שבו.
פרמטרים נוספים לקידום אתרים
ישנם עוד פרמטרים רבים לקידום האתר, חלקם חשובים וחלקם חשובים פחות. אך לא משנה חשיבותם, חישבו על כך שכל פרמטר כזה יכול לעזור לכם לעקוף את המתחרים? לא שווה להשקיע? פרמטרים נוספים:
- שמות קבצים: שם הקובץ בו הגולש נמצא כרגע הוא כלי חשוב מאוד בקידום אתרים. האהבה של מנועי החיפוש היא מילות מפתח ולכן העדיפות היא שמילת המפתח תופיע בשם הקובץ גם כן, מה שיחזק את העמוד הספציפי בעניי מנועי החיפוש.
- שרת: היכן השרת ממוקם? מה הוותק שלו? עוד אפשרות לפלוס קטן בעזרת מעט וותק ומיקום בארץ בה אתה מקדם את האתר. פרמטר נמוך מאוד ולא שמים עליו דגש כמעט בכלל עיקר כך שהוא כמעט ולא משפיע.
- מפת האתר: מפת האתר היא מעין עמוד המקשר לכל עמודי האתר בצורה היררכית ונכונה, בעצם היא גם מזרזת את סריקותיהם של מנועי החיפוש ובעיקר גוגל באמצעות מפתח האתר בלי למנהלי אתרים ( Webmaster Tool – לכניסה לכלי מנהלי האתרים של גוגל לחצו כאן) ובעצם עוזרת רבות למנועי החיפוש לאנדקס ולסרוק את כל עמודי האתר הנראים לעין. טעות נפוצה היא להציג במפת האתר בטעות או בכוונה עמודים נסתרים שאינם מקושרים לשום עמוד אחר באתר, היזהרו שלא לקבל עונש מגוגל בעקבות טעויות כאלו.
- זמני טעינת הדפים: ככל שדפי האתר עולים מהר יותר, כך גוגל ושאר מנועי החיפוש יעדיפו אותם. המטרה היא שהגולש יהנה מאוד מהגלישה באתר והזרימה המהירה שבו. בעצם מנועי החיפוש מעדיפים אתרים הנטענים ורצים בצורה מהירה יותר וחלקה יותר, השתדלו לא להעמיס בתמונות וסירטונים על האתר שמכבידים מאוד על טעינת הדפים, עדיף להשתמש בדפים נקיים ומהירים.
- צרו עמודי שגיאה (404): עמודי שגיאה בעצם אלו עמודים שכאשר בטעות ישנו קישור לא נכון באתר, הגולש עובר ישר לדף לא קיים, מה שתוקע אותו בעצם וגורם לו לעשות "הקודם" בדפדפן. עמוד 404 מונע מהגולש להגיע למבוי סתום ומביא לו עמוד כמו שאר עמודי האתר רק שרשום בו שהעמוד אינו קיים ושאר הקישורים קיימים באותו עמוד. כך הגולש לא הולך לאיבוד וגם הסורקים של גוגל אוהבים זאת. עוד + קטנטן.
- משיכת הסורקים של גוגל לאתרכם: דרכים רבות יש כדי לגרום לסורקים של גוגל לעבור על אתרכם בקצב מהיר יותר. עברנו על רובן אך שיטה נוספת היא PING או בעברית "פינג". זהו בעצם חבילה המועברת ממקום למקום כדי לוודא כי ישנה תקשורת בין 2 המקומות. אם מקום אחד הוא מנוע החיפוש והשני הוא אתרכם? איך מבצעים זאת? אם אתם משתמשים בפלטפורמת ה-WordPress ניתן להגדיר זאת ממשק הניהול תחת הגדות=>כתיבה=>שירותי עידכון, ניתן גם ע"י האתר הבא: http://pingomatic.com שמספק זאת באופן עצמאי.
אספנו פרמטרים רבים כאן, כולם משפיעים בצורה כזו או אחרת על קידום אתרכם במנועי החיפוש ובעיקר בגוגל שהוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר כיום ברשת האינטרנט. אך עדיין, כיצד הופכים את הידע ומקבלים תוצאות בשטח? כיצד באמת האתר שלי יזוז קדימה בתוצאות החיפוש ויופיע לעניהם של יותר ויותר גולשים מדיי יום?
גוגל כאמור אוהב המון דברים. זה יכול להתחיל בקישורים נכנסים לאתרים שיעלו את ה-PR של אתרכם, זה יכול להיות תוכן איכותי ורלוונטי באתרכם שימשוך את הסורקים של גוגל ויתן להם להבין כי אתרכם איכותי ורלוונטי לתחומו, אך אם נשלב את שניהם?
משיכת מנועי החיפוש ועליית המיקום בתוצאות מנועי החיפוש
למעשה השילוב בין משיכת הרובוטים (עכבישים, סורקים או איך שלא תקראו להם) של גוגל ושאר מנועי החיפוש היא פעולה נדרשת והיא קוראת בעיקר ע"י קישורים לאתרכם, ככל שאתרים אחרים מקשרים לארתכם כך הסיכוי שעכביש של גוגל יגיע לאתרכם בתדירות גבוה יותר הוא גבוה. דוגמה: כתבתי פוסט על קידום אתרים באתר שלי ואני מפרסם אותו בפייסבוק, טוויטר, אתרי קישורים ו-5 פורומים. תוך דקות ספורות יגיעו אליי עכבישים ויסרקו את הפוסט החדש שלי. מה גם שאלו הם קישורים נכנסים לאתר, גוגל אוהב אותם לא? הרווחתי כפול.
"ביצעתי כל מה שאמרת, אך עדיין אני לא עולה בתוצאות החיפוש"
צריך לבצע את כל הפעולות הללו, הן נדרשות כדי להכין את האתר, השרת, הקבצים וכל המערכת לקידום האתר. כעט שכל התשתית מוכנה מה שנותר לך בתור בעל האתר הוא להמשיך בעקביות אחר העבודה, להמשיך ולהשיג קישורים לאתר, להמשיך ולכתוב תוכן לאתר, לרענן את האתר, לעדכן אותו בדיוק כמו שמנועי החיפוש אוהבים. בדרכים אלו אתה שומר על הרף הגבוהה שהרמת מההתחלה ובעצם מראה למנועי החיפוש כי הם לא טועים, ואתה באמת איכותי ורלוונטי בתחום אתרך. כעט לאט לאט אתה תצפה בעליות במיקום שלך בגוגל ובשאר מנועי החיפוש. כמובן זה לא הכל, ושלב הבא הוא ניתוח תעבורה של הגולשים באתר באמצעות גוגל אנליטיקס, בדיקת דפי נחיתה הפופולריים שלך באתר, בדיקת אחוזי נטישה וכו' שאת נושאים אלו נחשוף בפעם הבאה.
יוסי שלחתי לך מייל. חזור אלי בהזדמנות
יוסי, הצלחת לתקצר ספר שלם לכתבה אחת – יפה מאוד. חשוב גם להדגיש שיש מערכות ניהול תוכן שנותנות תשתית חזקה מבחינה טכנית למימוש הקידום. וורדפרס ודרופל הן דוגמאות טובות.
אמיר סימן טוב
פרקטיקול – לומדים קוד פתוח
מעולה, ריכזת במאמר אחד באמת את כל הבסיס ואת הדרכים הכי פשוטות להתחיל קידום אתרים איכותי.. ככל שמעמיקים עם המידע מבינים לעומק את הרגישות והדיוק שדאושים לכל תחום, אך בהסתכלות של "מעוךף הציפור" בהחלט הצלחת להעביר ולרכז את כל העקרונות שצריך לדעת על קידום אתרים.. יוסי שלנו לא רק בונה אלא מקדם מדופלם 🙂
יפה
יוסי, אני שולח לכתבה הזו את כל הסטודנטים של בקורס דרופל – שיקראו לקראת שיעור שיעסוק בתשתית של דרופל לקידום האתר באופן אורגני. פשוט סיכום מצוין. אמיר
שמח לשמוע אמיר!
מקווה שזה יהווה איזשהו בסיס לכניסה לתחום ה- SEO בשבילם.
מאמר מעולה. פשוט ומובן. זה יכול לעזור למתחילים בתחום או לכל בעל עסק שרוצה לקדם את האתר שלו באינטרנט. תודה יוסי
יוסי אחלה כתבה
מסכים עם כל מילה
יוסי,
אחלה של סיכום ..
אך כמו שאורי ציין, הדברים הרבה יותר מורכבים ועדינים כשנכנסים לעובי הקורה…
סיכום מעולה, נהנתי לקרוא!
תודה מעומק הלב
יוסי ישר כח !
מאמר מעניין שמספק מידע מאוד רלוונטי לבעלי אתרים ומהווה בסיס טוב להתחלה נכונה,
אך כמובן כמו שאורי ציין זה רק ההתחלה …
מאמר מעניין וסיכום מעולה למקדם המתחיל.
יניב