כולנו מכירים אם לא בעומק ברמת הקוד אז באופן ויזואלי את התוספים של רשתות חברתיות למשל של פייסבוק שהיא מאוד נפוצה בימים אלו באתרי אינטרנט. בעיקר מדובר בתוספים כמו Facebook Comment המאפשר לגולשים המחוברים לפייסבוק להגיב באתרים באמצעות הפרופיל שלהם כמו שאפשר ליראות גם באתר הזה, למטה בכתבה, כפתורי ה"לייק" וכו'. יש לנו מספר תוספים מעניינים שחלקם מוכרים יותר וחלקם מוכרים פחות. חלקן נועדו לשיווק ברשתות חברתיות וחלקן לשיווק וחלקם לשיתוף מידע קלה יותר. כך או כך, אחרי השקת גוגל פלוס (Google Plus) רשת חברתית החדשה יש צורך בבדיקה נוספת של התוספים העומדים בפני אנשי האינטרנט ובעלי אתרים שרוצים להקים אתרים אטרקטיביים יותר. היום תחום בניית אתרים זה הרבה מעבר למה שאולי היה לפני שנתיים או שלוש לפני. היום אתר לא יכול להסתפק רק עם אודות החברה, אלא היא צריכה ליצור אטרקציה עם הגולשים ולא רק. היא צריכה לאפשר לגולשים לבצעה אינטראקציה בניהם וזה מה שהופך את האתר לחברתית יותר עבור הגולשים. שימו לב, שכל אתר שבכל אתר שמכבד את עצמו, לא משנה כמה גדול האתר הזה או כמה קטן הוא, יש את אלמנט החברתי באם זה רק כפתור שיתוף לפייסבוק או +1 החדש של גוגל או תוספי תגובות שונים המאפשרים לגולש להגיב, להביע את הדעה ולשתף את זה עם חברים ברשתות חברתיות השונות כמו טוויטר, פייסבוק, גוגל פלוס וכו'. באמר זה, אנחנו נתמקד בסקירה כללית על תוספי פייסבוק ותוספי גוגל שעומדים לרשות בעלי אתרים שיכולים להשתמש בהם.
פייסבוק נגד גוגל – סיבוב הראשון
לפני שבועיים גוגל השיקה כפתור +1 המאפשר לגולשים ללחוץ עליו וכך לדרג את העמודים ברשת האינטרנט. כעת התוצאה מושפעת רק עבור הגולשים המחוברים לגוגל והתוצאה המדורגת מוצגת עבור אותו החשבון ועבור החברים שלו בלבד.כמובן זה מענה אגרסיבי לכפתור הלייק או ה-"אהבתי" של פייסבוק שתפס את מיקומו הנכבד ברשת האינטרנט. אין היום אתר מקצועי שאינו כולל כפתור שיתוף הלייק של פייסבוק באתרו.
ֿ
מי המנצח? פייסבוק לוקחת הפעם רק בגלל שהוא קיים כבר הרבה זמן יחסית לכפתור החדש של גוגל. חשוב לזכור שגוגל נכשלה עם Google Buzz בעבר הלא רחוק, כאשר נסתה להפוך את Gmail לרשת חברתית (לדעתי זה היה רעיון גרוע מאוד) וגם הכפתור ה-Buzz לא הצליח כל כך. אבל הפעם הכל אחרת. כאן הושקעה מאמצים רבים והדבר שולב במוצר העיקרי של גוגל, שהיא מנוע החיפוש. לגוגל יש יתרון משמעותי על פני המתחרים וכעת יש לה פוטנציאל לנצל את המנוע החיפוש שלה לצורך פיתוח רשת חברתית מבוסס חיפוש.
פייסבוק נגד גוגל תוספים – סיבוב מספר שתיים
בסיבוב של מלחמת התוספים השני נתייחס ל- Facebook Comments ו- Google Comments. אבל לפני חשוב להזכיר, שגוגל תגובות קיים כבר זמן רב ואינו פיצ'ר חדש שגוגל המציאה כעת. הפרטים בהמשך
Facebook Connect – תוסף תגובות המאפשר לבעלי אתרים לשתול את התוסף בקלות באתרם ולתת לגולשים אפשרות להגיב באתר ללא צורך בלהתחבר ולהירשם באתר או להשאיר פרטים. אם גולש מחובר לפייסבוק, התמונה שלו עם שם כבר מופיע בתיבה של התגובה וזה קל עבור הגולש להשאיר את התגובה ללא צורך במילוי פרטים מזהים כל פעם מחדש. התוסף מאוד מוצלח באתרי אינטרנט גדולים. גם בארץ וגם בחו"ל.
Google Connect – אנחנו מאוד רוצים לומר את המשפט הבא: Google Connecting People, אבל לא עם התוסף הזה. למה? התוסף מאוד דומה בפונקציונלית של תוסף הפייסבוק אבל הממשק של הקונספט התגובות לא מסתדר טוב בעיין. הסרטון הבא אולי יכול להמחיש את הנושא בבירור יותר.
מה שכן אפשר לומר שהוא באמת מגניב על פני הפייסבוק, זאת אפשרות לשים וידאו בתוך התגובה. זה משהו שפייסבוק לא מאפשרת בשלב זה.
פייסבוק Like Box נגד Google Social Members
פייסבוק Like Box מיועד לעמודים עסקיים או עמודי Fans כמו שרובם מכירים. התוסף מאפשר לגולשים המחוברים לפייסבוק להצטרף לעמוד כלשהו דרך האתר, ולהתעדכן כאשר מתפרסמת מודעה או סטטוס חדש בעמוד האישי בפייסבוק. הצטרפות מאוד קלה ומאוד פשוטה. כל שעליך כגולש לעשות, זה ללחוץ על כפתור Like בתוך Like box המופיע באתר ואתה בפנים.
גוגל Members: אותו רעיון של תוסף רק פחות ידידותי למרות שהמטרה שלה להיות הרבה יותר נוח ולתת לגולש אפשרויות נוספות כמו להמליץ על העמוד לחברים, לצפות בעמודים שאליהם הוא התחבר כבר וכו'. רק הבעיה היא, שכל הפונקציונלית נמצאת בחלון כזה קטן שזה כבר מעל ומעבר. כמו שאומרים "הפשוט תמיד הרבה יותר טוב ממורכב וחזק".
הערה: אין ספק שגוגל מנסה כבר הרבה זמן להיכנס לתחום הרשתות החברתיות באמצעות Google Buzz, רשת חברתית בשם Orkut וכו'. Social Plugins שהוצגו כאן לא פיתוח חדש אלא ישן מאוד. יכול להיות שזאת הסיבה לממשק כל כך הלא ידידותי ולא עדכני, אבל הדוגמה הוצגה כאן כדי להמחיש לבעלי אתרים לאן גוגל הולכת וזאת לרשתות חברתיות. אין ספק ששלב הבא שגוגל תעשה זה חיבור בין תוספים אלו לגוגל פלוס.